Situaties vermijden

Veel mensen met angst voor een paniekaanval vermijden dingen. 

Door dingen te mijden versterkt u op de lange duur uw angst.
Hoe werkt dit? U bevestigt het gevoel van ‘gevaar’ door te luisteren naar uw angst waardoor deze juist steviger in het zadel komt te zitten.

Concrete situaties die u kunt mijden:

  • Niet meer naar de winkel gaan
  • De bioscoop mijden
  • Niet meer in de lift stappen
  • Geen wandeling meer gaan maken
  • Niet meer alleen thuis zijn
  • Niet meer reizen (autorijden of vliegen)

Als u hier veel last van heeft, dan heeft u misschien wel pleinvrees ofwel agora(=plein) fobie.

Ook kunt u ongemerkt situaties mijden of afleiding zoeken. Enkele voorbeelden:

  • Geen koffie meer drinken Aandachtspunt: het gebruik van veel koffie of cafeïnehoudende dranken kunnen paniek uitlokken of angst versterken
  • Niet meer of heel weinig bewegen of sporten
  • Niet naar enge films kijken
  • Harde muziek opzetten
  • Zoveel mogelijk bezig proberen te blijven
  • De tv aanlaten als u gaat slapen

Andere factoren die angst versterken of in stand houden:

  • ‘Veiligheidsmiddelen’ bij de hand houden zoals bijvoorbeeld reukzout, papieren zakken, mobiel enz.
  • Alcohol: Een derde tot de helft van de mensen is aan alcohol verslaafd geraakt doordat ze dit als ‘zelfmedicatie’ zijn gaan gebruiken bij angst en paniek.



Bron: naar: Angst en paniek; Barlowe en Craske; www.nieuwezijds.nl